WELCOME NOTE







"SELAMAT DATANG KE LAMAN BLOG SMK PASIR PANJANG BATU 17 JALAN PANTAI 71250 PORT DICKSON NEGERI SEMBILAN ..TEL :066619027 FAKS : 066610780 EMAIL : smpasirpanjangpdn9@gmail.com




Monday, March 17, 2014

LDP ;PROFESSIONAL LEARNING COMMUNITY (PLC)



Tarikh  :  17 hb Mac 2014 (Isnin)
Tempat : Balai Muafakat
Masa   :  3 petang

Hari ini semua guru SMKPP didedahkan dengan komuniti  pembelajaran  profesional yang mempunyai konsep yang mengutamakan perkongsian di antara guru-guru untuk meningkatkan kualiti pengajaran dan pembelajaran (PdP) dan seterusnya dapat meningkatkan juga pencapaian murid.
Kaedah ini dikatakan dari negara Jepun yang membantu murid di negara matahari terbit itu maju dalam pembelajaran mereka.

PLC merujuk kepada para pendidik yang komited dan belajar secara kolaboratif serta berterusan dalam membuat inkuiri atau kajian tindakan untuk mencapai prestasi murid yang lebih baik.

Pendek kata, PLC ini sebenarnya adalah satu pembudayaan sekolah yang menggalakkan pembelajaran guru secara kolaboratif untuk melaksanakan penambahbaikan .

Antara yang difahami dalam pembentangan konsep PLC tadi ialah,  seorang guru mengajar murid di dalam kelas bersama beberapa orang guru dalam panitia yang sama  berkongsi idea dalam PdP , tidak timbul senioriti atau siapa lebih hebat mengajar kerana guru sebenarnya memberi fokus kepada meningkatkan pemahaman murid seterusnya prestasi murid di sekolah berkenaan . Sikap keterbukaan guru adalah penting dalam menerima idea atau penambahbaikan dari rakan untuk tujuan yang satu iaitu meningkatkan prestasi murid .


Berikut gambar - gambar guru SMKPP yang mengikuti LDP PLC....













No comments:

Post a Comment